Alldeles för ofta får jag höra personer som tycker att mingla och att befinna sig på nätverk är slöseri med tid och helt meningslöst. Men kanske, bara kanske har de inte förstått själva anledningen och kärnan till att mingla?
För om vi alltid träffar samma personer och aldrig breddar vårt nätverk så riskerar vi inte bara att gå miste om nya bekantskaper utan också om nya affärsmöjligheter.
I ett nätverk finns oftast flera olika branscher representerade. Fler än vad du kanske kommer att göra affärer med. Framförallt som du precis som vi är nischade till en och samma bransch. MEN helt plötsligt behöver du IT-support, digital marknadsföring, arbetskläder eller coachning av dina anställda och det är nu nätverket kan kliva in med sin fulla potential.
För visst handlar vi hellre av någon som har påverkat dig och där den så kallade ”personkemin” infunnit sig? Allt för att tillsammans skapa förtroendekapitalet. Det kapital som rör oss från den trygga ”jag-zoonen” för att bjuda in till en ”vi-zoon”. Första steget i det är att identifiera att man behöver hjälp.
Att för mig som älskar att mingla får ge mig in i ett helt nytt nätverk utan att känna någon men med möjligheten att få lära känna fler ses ju bara som en stor möjlighet. För finns det något annat som skapar samma dynamik som när man träffar en annan människa? Oavsett om man står nära eller långt ifrån varandra åsiktsmässigt så har man alltid något som man kan ta med sig från att möta andra människor. Kanske är det till och med så att du får en annan bild över något som du tidigare har tyckt varit krånglig, konstigt, läskigt eller svårt. Nu helt plötsligt så kan det väcka nyfikenheten och verka intressant och spännande.
Så vad är första tre stegen för ett lyckat mingel?
1. Våga kliva fram till någon som du aldrig tidigare har mött
2. Säg hej
3. Be denne berätta om sin verksamhet eller den verksamhet som han eller hon representerar
Lite om detta pratade jag med Fredrik Lind och Karukh Meresene från Sollentuna näringslivsenhet idag när vi träffades.
Nätverk är ju inte bara företag till företag utan är likamycket arbetssökande till företag och arbetssökande till arbetssökande.
Tillsammans kan man utvecklas och skapa ännu mer!
/Pernilla Aronsson